Sveriges Ornitologer ( SOF) Ang. Uppfödning Av ” Övergivna” Fågelungar

En liten gråsparvsunge har troligen blivit tagen ur boet av något rovjur och jag och barnen hittade den fortfarande vid god vigör på min terass. Vi kan inte lägga tillbaka den och den behöver fortfarande matas. Kan den räddas eller bör den avlivas? Vad kan jag ge den? Funkar kokt ägg? Har inte vidare lust att springa runt och leta insekter. Vad gör jag?
Elisabeth Knöppel

 
När det gäller fågelungar är rådet så gott som alltid att inte göra någonting. Jag tror att vi räddar fler liv om vi låter ungarna vara i fred än om vi tar in dem. Vi människor missbedömer nämligen ofta dessa situationer. Det är inte alls säkert att ungen tvingats från boet utan den kan mycket väl ha lämnat av fri vilja. Allt kan alltså vara i sin ordning och då blir det bara tokigt om vi ingriper. Nyuthoppade gråsparvsungar ser förvisso hjälplösa ut, men de har i de allra flesta fallen sina föräldrar i närheten.
Skulle ungen trots allt vara rövad och därefter tappad av ett rovdjur så går det förmodligen illa för den. Men att ta in den för uppfödning avråder vi av olika anledningar från. Det är ett stort arbete man tar på sig, ett arbete som tyvärr allt för ofta resulterar i en icke livsduglig fågel. Dessutom är det inte tillåtet enligt svensk lag! Rådet är alltså att inte göra någonting. Man kan dock flytta ungen några meter om den sitter olämpligt till.
Här kan vi passa på att säga att man kan ta i fågelungar. Det där med att djur överger sina ungar om de luktar människa är bara en skröna. Åtminstone vad gäller fåglar. Har du tagit in sparvungen och den fortfarande lever, så tycker jag att du ska sätta ut den igen. Föräldrarna finns säkert där.
Kenneth Bengtsson, 2009-08-10
 

 

About narhvalur

Environmentalist, Animal Lover, Birder,Equastrian
This entry was posted in Birds, Rehabilitation. Bookmark the permalink.

Leave a comment